Resan till Lund!

som sagt hemma åter i tryggheten!
har drömt massa konstiga saker hela natten....

kan börja från början!

Fredag: vi åkte till torp för att handla present till J. jag kom då på att mina hörlurar ligger hemma så får springa runt och leta för att hitta rätt till telefonen. väl gjort det sprang vi till bussen.
Oh vi kom på rätt buss. Byte i GBG, även där blev det rätt buss. var nere i lund vid halv 4. Johanna mötte upp oss och vi gjorde vårat första stopp på vägen hem, Systemet! satte fart mot J:s hem.
väl där lagade vi mat och åt, vi överlevde med nöd och näppe min olyckshändelse till sås :P
vi gjorde oss iordning för ett varv på Krogen i Malmö. Efter att ha lekt fotomodeller och makeup-artister så beställde vi en Taxi för att ta oss till Malmö, när vi kom ut hade den åkt! (mellan maten och taxin är det en aningen oskarpa bilder som kommer upp men här är ett ex. på vad jag gjorde)
så det var bara att beställa en ny taxi och vänta. vid halv ett satte vi oss i taxin och styrde mot big city Malmö, till tonerna av Millas nynnande av " välkommen till malmö" på skånska.
Jag frågade chaffuören om malmö var farligt, det sägs jhu att det skjuts en där varje dag. Han svarade: Det räcker inte!!

hjälp!!! livrädda klev vi ur bilen för att gå in på Slagthuset, som krogen hette, metalldetektor för att komma in och massvis av vakter, kändes tryggt men tänkte på J:s varnade ord. "Tänk på vad ni säger i malmö blir man nerslagen även om man är tjej eller inte gör något fel"
väl inne röjde vi på dansgolvet med massvis av andra folk. "What happens in malmö, Stays in Malmö". 'inne på krogen hände så mkt så jag inte kan skriva om allt!
men en rolig sak var att så fort som en kille kom fram och raggade på mig och försökte få med mig hem så visade jag min förlovningsring, och varenda gång så blev dom helt förskräckta och backade 10 meter. haha!

jaja. gick från krogen strax efter fem när det stängde. Vi gick i kylan mot tågstationen för att ta oss hem, Pågatåget gick då inte fören 05.50, vid 20 över 6 var vi Lund igen. tog en taxi från stationen och hem i värmen!
kröp ner i sängen för att titta på klockan och upptäcka att hade jag jobbat, så hade jag gjort det. klockan hade nämligen hunnit att passera 07.00.

Lördag:
ja eftersom vi la os lördagmorgon och gick upp samma dag 3 timmar senare så var man inte alltför frack men efter en stadig frukost så var vi fit for fight igen. vi tog tag i dagen med Shopping i Malmö.
Åt lite onyttig mat för att återställa balansen i kroppen.
väl åter i lund så köpte vi morötter,gurka och dip, även julmust blev det! satt och pratade kollade på bilderna från kvällen/natten/morgonen och skrattade, belv även en omgån Tv-spel. T hade då redan somnat, hon var tröttast av oss alla på lördagkvällen.

söndag: började i lugn och ro med frukost och sminkning. lite "sistaminutenbilder" också. vi hade bestämt oss för att shoppa i lund en kort sväng oxå. Det var jättemysigt då det var skyltsöndag även i Lund.
Shoppade och tittade på allt folk. vid halv tre ringer Johannas syster och säger att det är demonstrationer nere vid station där vår buss utgår ifrån kl 16.00.
jaja, vi får vara ut i god tid bara så ska det  nog gå bra. sprang in i lite fler aaffärer innan det var dags att börja dra sig ner mot burger king för att köpa med sig mat. plötsligt kommer det massa ungdomar springandes på en sidogata.
Vissa var maskerade med huvjackor och halsdukar upp till näsan.
nu börjar vi bli lite nervösa för hur det ska gå. fick med oss mat och börjar traska ner mot stationen, när  vi plötsligt ser massvis och åter massvis med poliser, blåljus och pikétbussar (stavning?).
när vi kommer närmare ser vi och hör vi massvis av folk som ropar "inga fascister på våra gator"
det är folk överallt. plötsligt kommer det massvis av ridande poliser som blockar gatan. och demonstranterna börjar röra sig!
det var folk överallt! vi står plötsligt mitt i en demonstration mot nazism och kan inte ta oss därifrån, det är poliser på alla håll och demonstranter överallt!
efter att vi stått där ett tag och försökt få veta hur det blir med bussen, går den eller inte? så börjar demonstrationen att röra sig bortåt. skönt tänkte vi, det lungar sig. Helt fel, plötsligt kommmer flera hundra personer springandes på gatan där vi stod. vi rycker tag i väskorna och trycker oss bakåt mot ett staket för att hålla oss undan. medans detta på går har Tess hunnit att äta upp sin hamburgare!
efter ytterligare en liten stund ser jag ett fackeltåg på andra sidan järnvägsspåren, ser fint ut. tänker att nu kasnke det har lungat sig.
helt fel Igen, 50m från oss kommmer en raket infarande bland folket som står där och glas börjar återigen att flyga samtidigt som även eldfacklor far över huvudet på oss.
samtidigt får vi info om att bussen skall vara på en annan plats, vi börjar längta hem och bort från det som för oss svenskar är Krig. vi rycker väskorna och går med raska steg, på vägen möts vi av poliser, några demonstranter och massa folk som är nyfikna.
tills lut hittar vi bussen och får lov att sätta oss i trygghet. i nästan 2 timmar var mitt i en krigszoon. det var hemskt! jag har aldrig varit med om liknande.
under den tiden flög det flaskor,gatustenar,eldfacklor och även raketer. tydligen hade det även kastats tårgas en bit bort från oss!
på vägen hem mötte vi de demonstranter som blivit avvisade från Lund... de gick tillbaka till staden.
läs om det här, här och här

vi såg när facklorna for...

men som sagt hemma i tryggheten igen kan man iaf skratta åt det!
nu ska jag julstäda och se om jag kan lägga in bilder från helgen!

Peace Out!

Kommentarer
Postat av: Malin

Hej syster yster!! Skönt att du är hemma välbehållen. =)

2008-12-01 @ 15:21:41
URL: http://lillkjell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!